בישראל הקטנה למודת המשברים הביטחוניים, יש מקום לחגוג את האופנה המקומית. זו הצהרה חשובה אך עדיין לא מספקת מבחינת היוצרים המקומיים.
מפאת החיים (ילדים, חופשת פורים, מגורים בדרום) לא הגעתי לכל התצוגות ולכל שלושת הימים, אולם בזמן בו נכחתי במרחב בו הוצגו התצוגות, יוצאת ונכנסת אל מאחורי הקלעים (באדיבות חברתי מאיה), הצלחתי ממש להרגיש את ההתרגשות של המעצבים המציגים, הדריכות והלחץ של הצוות המפיק והמבצע וגם קצת מהזוהר שנלווה לכל הדבר הזה שנקרא "עשיית אופנה".
אחד מהפריטים האהובים עלי מהתצוגה (כמובן שכמייה cape):
מתוך התצוגה של שנקר, צילום שי פרנקו
מה היה שם? הצגה שלמה: הזמר גלעד כהנא ששר/מדבר טקסט על קיץ וזוגיות הזויה, הולך הלוך וחזור על מסלול התצוגה בין הדוגמנים. אלה, מהלכים בבגדים שחורים החוצים את גבולות המגדר, מבדים קלילים נשפכים ומחמיאים- אוכלים שלגונים צבעוניים. המוטיב החוזר אשר חזר בכל בגד הוא הריץ' רץ', המציע חלופות שונות ללבישת אותו הבגד כאקט לשימור סביבתי. ברקע מבטי נמשך אל וידאו ארט ובו צמד רקדנים הלבושים בבגדי המעצב, מפגינים ריקוד מודרני ייחודי תוך מגע מתמיד והפשטה הדדית (בעזרת הריצ'רצ'ים…). התחושה הייתה מחשמלת. ללא ספק אחת התצוגות היצירתיות והמרגשות שראיתי וחוויתי בחיי.
מתוך התצוגה של מעוז דהאן "nouveauriche dog", צילום אמיר יעקובי
ליום התצוגות השלישי והאחרון הגעתי משעות הצהריים. צפיתי בתצוגה של מעצבים שזכו למענק ממפעל הפיס: upcoming designers. המעצב המעניין עם הקולקציה החזקה ביותר היה מבחינתי אלישע אברז'יל, אותו זכיתי להכיר ביריד מכירות תל אביבי בשנה שעברה, ולראיין לבלוג שלי בעודי מודדת כמה מהיצירות שלו. הקו העיצובי בעל החותם הכל כך ברור של אברז'יל, טופוגרפיה של קווים המתחקים אחר הגוף הנשי וחוזרים באלמנטים שונים כמו בדפוסים דיגיטליים, בחתכים היוצרים קווי מתאר חדשים לגוף ובחיבורים של חומרים שונים.
מתוך התצוגה upcoming designers – אלישע אברז'יל, צילום אבי ולדמן
מעצבת נוספת שהרשימה בתצוגה הזו היא סבינה מוסאייב, שהציגה בגדים נשיים בכחול, אדום, שחור ולבן.
מתוך התצוגה upcoming designers – סבינה מוסאייב, צילום אבי ולדמן
התצוגה של עידן לרוס החלה לקול צלילי פסקול תפילה בשפה הערבית, אשר הקפיצה את הקהל. המעצב הציג קולקציה הבנויה מצבעוניות של אדום נועז, ורוד עתיק, לבן, שחור, ומשבצות (הדגמים שאהבתי במיוחד). המיזוג בין מערב למזרח ניכר בבגדים, בהם דגמי "חלוק" מבד סאטן, וחליפות רחבות המזוהים עם כתב היד של המעצב.
מתוך התצוגה של עידן לרוס, צילום אבי ולדמן
מתוך התצוגה של גדי אלימלך, צילום אבי ולדמן
המעצבים האלה הם חלק חשוב בעיצוב תרבותה של החברה.
תחום עיצוב האופנה בישראל לא זוכה לתמיכה גדולה של גורמים ציבוריים. קיימים מענקים פרטיים חלקיים וחסויות של מותגים ןכן האירוע עצמו ממומן על ידי גוף מסחרי. זאת לאור העובדה שתחומי תרבות אחרים זוכים למימון ממשלתי, ובודאי תחום האופנה במדינות מתוקנות בעולם.
במערכת הלבוש המצולמת לבשתי מותגים מרשתות מסחריות (Zara, Mango). חייבת להוסיף עוד כמה פריטים שווים מהמעצבים המקומיים.
10 Comments
מרתקת כדרכך, מחכה לעוד!
תודה רבה מיך, כיף שקראת. יש בקנה כמה פוסטים, מקווה שיצאו ממש בקרוב!
איזו עבודה כיפית יש לך. להיות מוקפת בכזה יופי. בהחלט מעלה את השאלה, מה חשוב יותר? אוונט גארד או פרקטיות…
קרן תודה, גם בעבודה שלך את מוקפת יופי ואסתטיקה! אני חייב לציין שעל המסלול אני אוהבת לראות את החידוש, המעוף והיצירתיות, לצד פריטים פרקטיים בודדים.
אהבתי את הניתוח שכתבת ואת הסקירה שלך שנכתבה עם הרבה ידע ואינטיליגנציה. שמחתי לקרא על השואו היצירתי, זה תמיד כיף. תודה
תודה יונית על הקריאה, כיף לקבל מחמאה כזו ממך.
אורית, יקרה
האופנה היא אכן חלק משמעותי ובלתי נפרד מהתרבות האנושית
כל תרבות
וגם אצלנו היא הולכת ומקבלת את מקומה הנכון
כשמעצבים מקומיים מצליחים ליצור קולקציות אותנטיות, ומקומיות
וגם לבישות ומכירת.
אני, כמוך, הייתי רוצה ללבוש יותר פריטים של מעצבים מקומיים
בדיוק כשם שאני מעדיפה לשתות יין מקומי.
המחיר הוא, לעתים קרובות, המחיצה ביני לבין פריטי המעצבים.
אני מגיעה מהתעשייה, ומכירה היטב ומאוד מקרוב
את האילוצים הכלכליים שמחירי הבגדים המקומיים נאלצים לשאת.
אין בלבי על המעצבים.
אני רק מייחלת ליום שבו אני אוכל להרשות לעצמי יותר מאלה.
חן, כיף שנכנסת לקרוא. מאוד אהבתי את מה שכתבת על התצוגה, בעיניים של מעצבת האופנה שאת. מסכימה איתך מאוד!
אני קוראת אותך כשלרגלי הניו באלאנס שלי, אז מרגישה סופר אופנתית (; סחתיין על סיכום מעמיק מעניין ואינטליגנטי!
אכן מיה את סופר אופנתית!! תודה על התגובה