לפני שנתיים יצאתי למסע של כתיבת עבודת דוקטורט, מסע שאני בעיצומו. בשל אהבתי לאופנה ותרבות, והרקע בלימודי התקשורת, בחרתי לחקור את עיתונות האופנה בשנות החמישים במדינת ישראל. העבודה מבוססת על ההנחה שניתן ללמוד מחקר תרבות הלבוש והאפנה על אופיה של החברה והשינויים שחלו בה. כחלק מביסוס הרקע למחקר העמקתי בלמידה על האופנה בשנות החמישים בעולם ובישראל, ונחשפתי לספרה המרתק של ד"ר ענת הלמן "בגדי הארץ החדשה".
סוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים בעולם מתארות שנים של חזרה לשגרה יציבה ושיקום ההרס שהותירה מלחמת העולם השנייה, זאת לצד התגלעות של פער בין שני מוקדי הכוח בעולם: הגוש המערבי והגוש המזרחי. התמורות שחלו בעולם באו לביטוי גם באופנה, כאשר "המראה החדש" של כריסטיאן דיור שהושק בצרפת בשנת 1947 סימל את המעבר מ"אופנת המלחמה" האפורה ששלטה עד אז, לאופנה המבטאת נשיות, רכות, הוד והדר. שתי צלליות שלטו באופנת שנות החמישים, בשתיהן הצללית הנשית מבליטת חזה ומותן צרה, כאשר בראשונה החצאית עם תוספת בד מתרחבת ובשנייה החצאית חובקת ומדגישת ירכיים. במידה רבה, בשנים הללו הסגנון האופנתי אפיין את חזרתה של האישה למרחב הפרטי, לבית, לאחר שנים של מלחמה בהן פעלה ופרנסה במרחב הציבורי.
על אף הקשיים הרבים שאפיינו את שנותיה הראשונות של המדינה (מלחמה, קליטת עלייה המונית מחסור כלכלי חריף), התקיימה בישראל תרבות אופנה. סיקור האופנה בעיתונות התקופה יידע את נשות ישראל על חידושי האופנה מעבר לים, תוך מתן הדרכה ופתרונות יצירתיים להשגת המראה העדכני. על כך אמשיך ואפרט בפוסט עתידי.
את רלי שינה הכרתי לפני שלושה חודשים בקורס המאסטרמיינד של אירה חרקובסקי דותן (המדהימה), העוסק בשיווק באינסטגרם. רלי בעלת בוטיק ייחודי בהוד השרון, מתמחה בייבוא אישי עבור לקוחותיה, ומתמקדת באופנה על זמנית, קלאסית ואיכותית כאשר ההשראה שלה היא אודרי הפבורן.
השיחות עם רלי במהלך הקורס, הובילו לצילומים בהשראת שנות החמישים ו"המראה החדש" של דיור. רלי השאילה לי את השמלה השחורה, המשלבת תחתית מבט טול שחור להגברת הנפח, ותוספת החגורה מעל מעצימה את מראה הצללית הנשית (על כך כתבתי בפוסט חגורה על המותניים). קשת הראש ותיק הוינטג' (אף הם מאוצרותיה של רלי), מוסיפים לניחוח שנות החמישים המהודרות.
המראה הוא כמובן השראה, וניתן לראות בו אלמנטים מודרניים, בהם שמלה חושפת ברך שאינה תואמת את רוח התקופה, והנעליים המחוספסות שמוסיפות תפנית עדכנית. כמעט מדי יום ניתן לראות שימוש במוטיבים היסטוריים באופנה עדכנית. לעיתים קרובות חילופי ה'טרנדים' הם בעצם חזרה בזמן לתקופה אחרת בהיסטוריה.
כך אנחנו שטים על פני תקופות בהיסטוריה, והמעבר מסמל גם שינויים בהלך הרוח החברתי.
אשמח שתשתפו אותי באופנה שחקוקה בלבכן, ובעיקר שתיהנו להתלבש,
אורית